Presentatie logo Maasgaarden

woensdag 28 februari 2007


Presentatie logo Maasgaarden 1

Vandaag schreef Dagblad de Limburger een artikel over dit project:

MELDERSLO/GRUBBENVORST/LOTTUM
De aspergeplakken en velden met bessenstruiken in Horst aan de Maas staan deze zomer niet vol seizoensarbeiders, maar met toeristen. Als het aan de deelnemers van het project Maasgaarden ligt, is het zelf boeren de nieuwe vakantiebeleving waarmee Horst aan de Maas maar ook de rest van de regio Noord-Limburg, op de kaart gezet wordt. „Toscane", laat Theo Douven, een van de deelnemers aan het Maasgaarden-project, vallen. „Iedereen kent dat gebied in Italië tegenwoordig. Veertig jaar geleden stelde die regio he-le-maal niets voor. Het was een arm plattelandsgebiedje waar niets te beleven viel. Maar nu is het een van de populairste vakantiebestemmingen van Italië. Er is ook zoveel te zien en te doen, zonder dat het oorspronkelijke agrarische karakter van de streek daar onder heeft moeten lijden. Sterker nog, dat karakter wordt juist volop gebruikt."
De Italiaanse streek is daarmee een voorbeeld voor Noord-Limburg. Douven: „Deze streek zou het Nederlandse Toscane kunnen worden."
Het strijdplan is inmiddels klaar. In april wordt de website maasgaarden.nl gelanceerd. Daarop komt allerlei (historische en actuele) informatie te staan over onder meer de blauwe bes, asperges, rozen, streekproducten en de streek, maar ook een overzicht van eet- en slaapgelegenheden, speciale arrangementen en doe-activiteiten. In de loop van de lente en de zomer worden vervolgens een drietal fietsroutes en een wandelknooppuntennetwerk door het gebied tussen de dorpen Melderslo, Grubbenvorst en Lottum geopend. Ook worden erven hier en daar verfraaid met nieuwe beplanting.
Grootste vernieuwing en uitdaging zijn de doe-activiteiten die dit jaar van start gaan. Op diverse locaties zullen toeristen straks echt kunnen ervaren hoe de bes, asperge of roos geteeld dan wel gekweekt wordt. Genieten, beleven en proeven, is het motto. De toerist moet helemaal ondergedompeld worden in het NoordLimburgse leven.
Met het arsenaal aan nieuwe activiteiten is er gezorgd voor een gespreid bedje voor de regionale ondernemers. Die moeten zich de komende tijd onder de koepel Maasgaarden verenigen en gaan samenwerken. Bijvoorbeeld door reclame voor elkaar te maken, gezamenlijke arrangementen te gaan aanbieden of door met nieuwe ‘agrotoeristische' ideeën te komen. „Daar ontbreekt het namelijk nog aan in deze streek", vertelt Ton van Hoof, projectleider van Maasgaarden en voorzitter van de stichting Horster Landschap. „Het is allemaal te versnipperd. De zaken concentreren zich nu in de drie kernen, terwijl er een groot en prachtig gebied ligt met tal van kansen. Die grijpen we nu."
De rijkdom is er volgens Van Hoof volop. „Alleen al door de concentraties van de teelt van drie prachtige producten: de blauwe bes (de koningin onder de bessen), de roos (de koningin onder de bloemen) en de asperge (de koningin onder de groenten). Elk van die teelten heeft een mooie ontstaansgeschiedenis. En dan de rest van de omgeving nog: de dorpen en de natuurgebieden. Dat hebben we ook willen uitdragen met de naam Maasgaarden: gaard is een ander woord voor tuin, of beter nog; lusthof. Een lusthof aan de Maas."